Egyre nagyobb probléma a légiközlekedés CO2 kibocsátása

Publikálva: 2018-06-04 · Kategória: Hírek

A légi közlekedés az üvegházhatást okozó gázkibocsátás egyik leggyorsabban növekvő forrása, a teljes kibocsátás több mint 2%-át teszi ki. Ahhoz, hogy a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) 2017-ben bevezetett Fenntartható Fejlődés Forgatókönyve reális célkitűzés maradhasson, évente 3%-kal csökkenteni kell a légiközlekedés energiaintenzitását.

A légi közlekedés mértéke 2000 óta megduplázódott, 2020-ra várhatóan közel 70%-kal lesz magasabb mint 2005-ben, és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) előrejelzése szerint 2050-ig további 300-700%-kal nőhet.

Az Európai Unióban az üvegházgáz-kibocsátás mintegy 3%-a származik a légi közlekedésből, ez az arány globális szinten több mint 2%. Ha pedig a világ összes légi közlekedését egy országnak tekintenénk, akkor a legnagyobb 10 kibocsátó között lenne. Egy London-New York oda-vissza út például, nagyjából ugyanolyan mértékben szennyező, mint egy átlagos lakás egész éves fűtése.

Éppen ezért, 2012-ben a légiközlekedésből származó CO2 kibocsátást is beemelték az uniós kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe (EU ETS). Az EU ETS keretében valamennyi európai, és nem európai légitársaság köteles a kibocsátás nyomon követésére, jelentésére és ellenőrzésére. Az intézkedésnek köszönhetően az ágazat szén-dioxid-kibocsátása évente több mint 17 millió tonnával csökkent.

2016 októberében a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) is elfogadta, és bevezette a nemzetközi légiközlekedés CO2 kibocsátás csökkentési rendszerét (CORSIA), amelynek célja a CO2 kibocsátás növekedés lelassítása, illetve 2020-as szinten történő stabilizálása.

Az EU ETS rendszerről itt, míg a CORSIA rendszeréről itt tájékozódhat részletesebben.