A vasútfejlesztés csökkenti a CO2 kibocsátást

Publikálva: 2018-01-17 · Kategória: Hírek

A közlekedés felel a világ teljes széndioxid kibocsátásának 24,7%-ért, valamint teljes energiafogyasztásának a 28,8%-ért. Az Európai Unió 28 tagállamában a közlekedés a legnagyobb energiafelhasználáshoz köthető CO2 kibocsátó.

A globális felmelegedés elkerülése érdekében a párizsi klímaegyezmény keretében az a vállalás született, hogy a globális átlaghőmérséklet emelkedését 2°C alatt kell tartani. Ehhez az üvegházhatású gázok, többek között a CO2 kibocsátás csökkentése szükséges. 2015-ben a teljes széndioxid kibocsátás negyedéért (8 milliárd tonna CO2) a közlekedés volt a felelős, így ennek dekarbonizációja nagymértékben hozzájárulhat a globális felmelegedés elleni küzdelemhez.

A közúti közlekedéshez képest a vasút magasabb energiahatékonyságú és alacsonyabb CO2 kibocsátású. A világ 2015-ös teljes utasforgalmának 6%-a vasúton zajlott, ugyanakkor ehhez a teljes energiafelhasználás csupán 2%-ra, valamint a teljes CO2 kibocsátás mindössze 4%-ra volt szükség. A vasút elektrifikációja a jövőben ezeket az előnyöket tovább erősítheti, hiszen a rohamosan fejlődő megújuló energiából származó villamosenergia-termelés egyre nagyobb részben válik felhasználhatóvá.

A vasút előnyei ellenére Észak-Amerikában és Európában a személyszállításban betöltött részaránya az utóbbi évtizedekben csökkent, szemben Ázsiával, ahol nő a jelentősége, folyamatosan gyarapodik a nagy sebességű vasútvonalak száma. Ezek a közlekedési kapcsolatok különösen energiahatékonyak, hiszen ezekkel a magas kibocsátású rövid repülőutak válthatóak ki.

Bővebb információk a Nemzetközi Energiaügynökség 2017-es vasúti közlekedésről szóló tanulmányában olvashatók.